Domo-kun Staring -->

26 July 2020

lesen kereta - KPP01 - Ujian Komputer



Hai semua. ada masa terluang ni saja la aku on blog ni balik. finally setelah sekian lama ada kat tepi wishlist aku ni, akhirnyaaaaa aku ambil lesen kereta juga !

Dah lama kot aku impikan nak ada lesen kereta ni. sekarang ni tengah proses ambil la. aku dah lepas KPP01 dan ujian komputer. alhamdulillah syukur aku lulus 49/50 :D 
Nak tips ke? korang kena selak2 juga buku KPP yang tebal macam buku prinsip akaun form 4&5. haritu aku gi ceramah KPP01 ada lepas habis ceramah tu campak je buku tu dalam tong sampah. bongok betul 

so nak jadikan cerita, aku ada la menabung konon2nya nak beli airpod pro. tapi sudahnya aku pi bayar lesen kereta. sebabkan mak aku nak buat rumah dekat kampung. jadi pulak tragedi kereta abah rosak kat tangkak masa lepas pi bincang dengan Acoi(kontraktor buat rumah)... so kakak aku cadang nak ambil kereta baru utk ibu abah guna ulang alik buat rumah sementara ni. Kakak aku dah pi apply semua la, memandangkan gaji basic dia tinggi dari aku so dia buat loan kereta takde guarantor. 

dua minggu lepas tu Acoi tepon la mak aku. dia dah buat kira2an harga rumah berdasarkan bajet dan permintaan mak aku yang dah bincang tempoh hari. bila mak aku dengar je harga rumah tu sekian2, mak aku pun cakap dia takjadi la nak beli kereta tu. dalam masa tempoh 2minggu tu kakak aku dah pi apply buat loan kereta dan dah lulus. 

so mak aku dah susah hati. biasalah orang tua kan, semua benda nak susah hati padahal takde bayar pape pun. aku tunggu kakak aku balik kerja(masatu offday aku) pastu bincang2 and aku rasa aku nak la kereta tu. loan pun dah lulus rasa rugi lak kalau tak ambil. benda dah tak susah pun. aku nak bayar tiap2 bulan(kira nanti kereta tu kereta aku gak la) tapi yang jadi masalah sekarang ni LESEN. aku takde lesen satu hal, kereta pun aku tak reti bawa so.... faham2 sendiri la nak beli pun buat apa tersadai kalau takdibawa kan.

so mak aku cakap pergi la daftar lesen. tak apa dapat lambat pun takde masalah. so aku pun buat perjanjian dengan ibu, sementara aku takde lesen dan nak tunggu rumah tu siap, aku rela hati la bagi ibu abah guna. hahahah sedih kan bila your first own car tapi kau takleh bawa sebab kau takde lesen HAHAHAH

contoh lesen memandu malaysia, sekarang ni aku ada cuma kelas B2 je haha
contoh lesen memandu malaysia, sekarang ni aku ada cuma kelas B2 je haha


so aku dah gi daftar lesen kat akedemi N tu, aku pun booking tarikh kelas KPP01 tu. aku memang dah ada lesen motor sebelum ni, akhir tahun 2011 kot aku ambil, nak masuk form 5 masatu. sebelum daftar tu aku gi riki la harga lesen D manual, rm1350 inc service tax(bodo la lesen pun ada tax ke) ye sekarang harga tu memang harga standard kerajaan. so nak taknak ko kena bayar gak la masuk tax lol. daftar mana2 pun sama je. 

dulu2 la kan aku tah macam anti dengar nama akedemi N tu but aku taktau aku gi daftar gak kat situ HAHAHAH dulu aku buat lesen motor kat area rumah aku je tapi skrg ni akedemi I tu macam taktau la buka ke tutup ke lingkup ke so aku takut nanti kalau belajarnya bukan dekat situ, takut kena tipu dipassing2 la, so sebabtu aku pilih pi daftar kat akedemi N ni jugak. lagipun dekat dengan tempat kerja aku(takde la dekat sangat 10minit gak la). aku takut n fobia dengar cerita org pi daftar2 lesen tapi duit lesap so aku rasa akedemi N ni tak menipu la sbb company dia dh lebih 10 years tak silap(kalau salah lantak la) and dia ada office n tempat belajar sendiri. so lebih trusted la. 

aku gi ceramah 6jam tu sumpah cam bosan. aku harap macam cikgu tu ajar la tapi memula je dia ajar blabla pastu dia melalut2 apa tah hahahahhahaha so berpandukan buku KPP dan apps yang diorg suruh download tu aku buat la soalan2 dalam tu. dulu2 soalan tu dalam buku gak skrg dh takde and skrg dah maju kan pakai apps la hahah

kakbell pun bagi semangat kat aku suruh google je soalan tu mesti ada and berbaki 2-3hari sebelum ujian komputer masa2 lapang takde customer aku buat la soalan2 ni. mostly soalan2 tu ulangan2 je. aku study2 sikit dlm buku tebal tu, aku jawab soalan. bagi yg first timer nak buat KPP01 ujian komputer maybe tak biasa sangat dengan term2 pelik jalanraya. tapi aku dah 8 tahun(2tahun Percubaan + 6 tahun Kompeten) dah biasa dengan papantanda jalanraya so boleh kira kacang juga la kan hahahha

bagi firstimer nak ambil ujian tu memang suggestion banyakkan buat soalan dan latihan dalam apps or dekat laptop ni link dia 


dulu2 aku ambil ujian komputer untuk lesen motor ni taktahu pape. sebab bodo la katakan. so first ujian tu aku gagal. aku ambil ulangan dan study banyak2 soalan belakang buku(ni zaman dulu skrg pakai apps) so 2nd ujian aku lulus.

tapi ni nak ambil utk lesen kereta pun aku masih nervous gila hahaha benda biasa. sebab ulangan skrg rm40 phew . aku study kaw2 sampai takleh tido, bangun pagi tu ujian pun aku study lagi, buat retest dlm apps semua. 

nak jadikan cerita harini 26 july 2020 aku ambil ujian komputer, aku bangun awal n takleh tido aku study lagi. pukul 8 camtu aku siap2 semua, aku gi lepak mcd kekonon sarapan la n study lg sikit. dalam 9.50pg aku sampai tempat ujian tu and daftar. dah siap thumbprint semua aku tunggu gak dalam 10minit camtu sebab komputer dan tempat sangat terhad, almaklumlah tengah kovid ni. 

so aku jawab soalan tu mmg baca bismillah banyak2. aku siap jawab dalam 20minit n ada lagi baki masa 25minit aku semak balik semua soalan n jawapan. aku baca satupersatu balik. and aku betulkan jawapan. lepastu aku dah rasa yakin, aku tekan tamat ujian and kat skrin tu nampak aku lulus but aku cam betul ke abai la. aku nak akak kerani tu print result tu utk aku and tengok atas kertas lagi berbaloi hahahhaha

so aku keluar dari bilik tu n serahkan ic. akak kerani tu tanya aku, "lulus tak" aku pun jawab, "ha entah tak tengok lak" pastu akak tu print je dia tengok. "alhamdulillah 1 je salah" . aku tengok sendiri ALHAMDULILLAH syukur..... seksyen A & B semua betul. dekat C je ada satu salah. aku rasa dekat soalan akta undang2 jalan raya denda berapa tu kot sbb aku kureng baca kat situ, aku hafal kat sistem KEJARA je hahahhaha

so akak tu pesan, "awak serahkan keputusan ni dekat akedemi ya utk buat lesen L" aku pun cakap terima kasih n berlalu pergi dengan perasaan amat gembira. padahal sebenarnya memang takut tak lulus je sebab aku dah taktau nak korek mana duit utk retest huhuhu

so aku singgah tempat kerja aku tadi and photostat ic(balik semalam lupa nak buat), then aku terus gi hantar result. tak sabar nak belajar pandu kereta pulak(MY WISH ) 

tq Allah for ease my exam. alhamdulillah. syukur.
and hope Allah always ease my life. ameen

No comments:

 
EikaSchapika | Official Blog . Copyright 2016© . All Right Reserved®
Domo-kun Staring